8. Opsummering
Skrivetips til modulet “Skriv konret”:
- Beskriv konkret, hvad der er foregået
- Altså skriv hvad du har hørt og set i stedet for dine tolkninger
- Brug gerne citater
- Skriv som du ville sige det mundtligt til en kollega
- Brug kun abstrakte fagudtryk, når du taler om flere forskellige ting, og derfor har brug for “en større kasse” – eksempelvis til at beskrive, at der har været flere forskellige episoder af udadreagerende adfærd.
- Har du faglige refleksioner, så skriv dem efter din konkrete beskrivelse, så de er tydeligt skilt ad for læseren.
- Skriv gerne “Refleksion: ” inden din refleksion, så det bliver endnu mere tydeligt, at nu kommer dine egne refleksioner.
Eksempler på beskrivende sætninger, der er skrevet mere konkrete:
Mere abstrakt og tolkende | Mere konkret |
Johnny var frisk og positiv i morges. | Johnny nynnede “sikken dejlig dag, der er i dag”, da han kom ud til morgenbordet. |
Jeg støttede uden held Lise, der blev i sin depressive tilstand. | Lise sad med hagen nede på skulderen og reagerede ikke, da jeg spurgte, hvordan det gik. |
Der var store problemer i forbindelse med hjemmebesøget ved Hans forældre i går. | Hans forlod forældrenes hjem 4 timer før aftalt tid og slukkede sin mobil, så de ikke kunne ringe til ham. |
Hanne kommer altid for sent til fællesmøder. | Hanne er kommet til 2 ud 6 fællesmøder den sidste måned. |
Lars gider ikke gå til svømning. | Lars siger ”Jeg gider ikke gå til svømning”. |
Jenny er ikke motiveret for at deltage i rengøring, så hun nåede ikke målet. | Jenny har gjort rent 1 ud 6 uger og siger ”jeg kan ikke overskue så meget rengøring på en gang”, så hun nåede ikke delmålet. |
Anitas mål om at svømme skal være mindre ambitiøst. | Anita har svømmet 50 ud af de 200 meter fra delmålet de sidste 4 gange. Jeg har sammen med Anita besluttet, at vi sætter det nye delmål: ”at Anita svømmer 75 meter til svømning om to måneder”. |